lördag 10 juli 2010

Presidentens hustru - diskussion

ag läste ut Presidentens Hustru av Curtis Sittenfeld rätt snabbt så det var ett tag sen. Jag borde ju såklart ha skrivitner lite frågor direkt efter men det har jag inte gjort utan vi får se hur det blir det här..
Alice:
Jag var väldigt inställd på att boken handlar om Laura Bush och kände att jag ibland hade rätt svårt att hållas isär ALice och Laura. Samtidigt som jag inte vet ett dugg om Laura egentligen, mer än att hon är gift med George och alltid har, i mina ögon, verkat rätt konservativ och grå. Jag tycker dock att Alice var kanske lite grå men inte alls så konservativ som jag trodde. Dels var hon demokrat och förblir så trots att hon är gift med en republikan, ja med en hel republikansk familj och dels så känns det inte som om hon helt passar in i mallen som hemmafru till en rik Blackwell. Vad tycker ni om Alice? Hade ni lätt att hålla isär Alice/Laura?
Charlie:
Lika svårt som jag hade att hålla isär Alice/Laura lika lätt hade jag för att se en Charlie som inte alls var en Geroge W. Kanske var detta för att man i Charlie får se en man med personlighet och charm och mänskliga drag, likväl som en snobb med problem och som går sin egen väg utan att kolla om det är OK med resten av familjen först. Men iaf, jag kanske inte ville se några större likheter med Geogre W så kanske var det anledningen att de uteblev. Han hade ju en väldig live and let live attityd till det mesta när han träffade Alice och fortsatte väl egentligen att ha det tills Alice tvingade fram en kortare seperation och han plötsligt mötte Jesus och blev, i mina ögon, lite så där kristen som folk mest blir i USA. Dock verkar ju Alice inte bli fullt lika.. from men tycker nog att detta är en bättre Charlie än den alkoliserade man hon lämnade.
Vad tycker ni om Charlie? Ser ni George W?

Den karaktär jag föll mest för var Alices farmor, en härlig, färggrann tant som bott med Alices familj och färgat Alice mycket och förmodligen stärkt henne i sig själv en hel del.
Vad gillade ni farmodern? Hade ni någon annan favorit? Kanske någon av Blackwellarna? En släkt jag fann oerhört jobbig och gapig och prålig.

I stort så tyckte jag mycket om boken, den var tjock men lättläst och intressant och jag tänkte en del på den efter jag läst ut den. Den får 4 Y:n av mig.
Vad tycket ni? Ni som läst anna av Sittenfeld, hur står sig denna i relation till de andra?

4 kommentarer:

  1. Jag hade svårt att se makarna Bush framför mig. Bill för att han, som du säger, inte stämde alls med Charlie. Och Laura för att jag inte har någon direkt bild av henne.

    Jag funderade mycket på hur mycket som faktiskt var sant om man nu skulle tänka på makarna Bush. Aborten, de politiskt skilda åsikterna, deras respektive bakgrund? Att fundera över verklighetsanknytningen tillförde för mig en extra dimension till boken. Jag gillade historien i sig, men detta gjorde det ännu intressantare.

    Jag vet inte om jag direkt hade någon favoritkaraktär. Jag gillade faktiskt Alice. Hon kändes mänskligt operfekt, men sympatisk. Jag gillade också dottern (Ella?) som verkade framåt och rak. Sedan blev jag intresserad av Blackwells hembiträde och hennes familj. Dem hade jag gärna läst mer om. Alice måste ju haft fortsatt kontakt med dem eftersom hon anställde Jessica.

    Jag har läst I en klass för sig. Det är väldigt olika böcker. Den handlar om ungdomar och är skriven på ett sätt som gör att man kommer tillbaka till tonåren. Här visar författaren att hon behärskar en helt annan genre.

    Jag ger också boken en 4:a.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade Alice, hon var sympatisk och handlingskraftig och stog för sig själv, även om hon inte alltid framstod som det. Jag tänker på historien med hembiträdet och hennes svärmor. Jag hade svårt att få bilden av Laura Bush, det var först i slutet av boken som jag kopplade ihop dom.

    Charlie tyckte jag faktiskt inte så mycket om, men jag hade lättare för att koppla ihop bokens Charlie med George, kanske för att man hört mer om George än om Laura. Nog för att han hade trevlig sida i början, men jag fick väldigt svårt för honom i mitten av boken i samband med alkoholhistorien. Efter det tyckte jag faktiskt att han fick stiga åt sidan lite i historien.

    Jag tyckte boken var välskriven och väldigt intressant. Fram till slutet kunde det ju varit "i princip" vems liv som helst, och det var intressant att läsa om presidenthustrulivet. Jag tyckte dock att det var lite segt i mitten av boken. Men den får en 4 av mig.

    Jag har läst "I en klass för sig" för ett par år sedan när jag var ute på en resa, tyvärr kom den inte med hem annars hade det varit kul att läsa den igen eftersom jag inte kommer ihåg den.

    SvaraRadera
  3. Jag hade också lite svårt att se paret Bush framför mig när jag läste, Charlie verkade alldeles för trevlig för att vara George Bush och Laura Bush vet jag så lite om att det var svårt att göra någon koppling.

    Jag gillade hur som helst karaktären Alice som den var, med eller utan koppling till Laura Bush. Även om hon var alldeles makalöst snäll och trevlig mot alla så var hon inte någon skenhelig dörrmatta. Charlie hade jag lite mindre sympati för även om han hade sina bra sidor med. Men den där born-again kristenheten har jag lite svårt för.

    Jag gillade verkligen boken - tjock och lättläst, men lite smartare än vanlig chic-litt. Den får 4,5 av mig.

    Jag har också läst "I en klass för sig"/"Prep" och minns att jag tyckte bra om den. Har också "The man of my dreams" på min vill-läsa-lista så helt klart är jag positiv till Curtis Sittenfeld. Bra val Yllet!

    SvaraRadera
  4. boken står kvar i hyllan, jag har knappt hunnit läsa alls i sommar men så fort det blir fler arbetsskift så läser jag ikapp :)

    SvaraRadera