söndag 21 juni 2009

Frågor runt boken.

Jag har klurat på det här med hur vi ska snacka runt boken och jag tänkte att jag skriver ett par (?) frågor som jag svarar på så får ni svara på dem sen? Ok?

1, Vad hade du för förväntingar på boken?
- Väldigt få, jag såg den på akademibokhandeln och slet åt mig den för jag tyckte den verkade bra, men det var verkligen en spontangrej så det var ingen bok jag gått och sugit på länge. Jag hoppades att jag skulle få lite mer klart för mig vad som egentligen hände där nere. Och varför. Reda ut lite begrepp.
2, Levde den upp till förväntningarna?
- Sådär. Jag tyckte den var bra, absolut! Men jag blev inte så mycket klokare av den. Jag blev snarare än mer förvirrad när hon drog in för mig helt nya begrepp som tex tjetnicker (??).
3, Är detta representativt för vad du brukar läsa?
- Nej. Verkligen inte. Jag är dålig på att läsa verklighetsskildringar eller nutidshistoria. Jag är intresserad av det och tycker att jag borde läsa mer av det men det liksom fallar sig sällan så.
4, Ordet är fritt.. (jag kom inte på fler frågor ok.. :))
- För mig är det väldigt viktigt att ha minst en som är sympatisk i boken jag läser. Om alla är osymatiska och ego så kan det ta mig evigheter att läsa ut en bok, om jag ens läser ut den. Här var det ju inget problem. Jag blev väldigt tagen av hennes historia och hur familjen splittrades och så väldigt sorgsen att detta kunde hända. Som alltid med krig iofs, men det känns så påtagligt för det är ju så nära. I slutet av 80-talet var pappa på semester i Jugoslavien och -92 är det krig. -06 åkte ett par kompisar till Kroatien. Det är så när helt enkelt.
Boken får 4 Y:n jag kan tycka att den var lite för rörig för att få 5.

3 kommentarer:

  1. 1. Heller inga. Jag hade inte hört talas om den. Efter ett par kapitel tyckte jag dock mycket om språket, flytet, huvudpersonen och var övertygad om att jag skulle gilla boken skarpt.

    2. Njae, inte de höga förväntningar som jag fick efter den där inledningen. Jag tyckte att den blev lite seg emellanåt. Och ibland tyckte jag att det hoppade lite för fort och att jag inte hängde med i hur hon tänkte. Varför åkte hon tillbaka ensam efter att ha följt familjen över bron? Och hur tusan kunde hon få för sig att åka till fronten? Där tyckte jag att jag inte riktigt förstod mig på vad hon tänkte. Jag hade behövt sätta mig bättre in i hennes psyke.

    3. Nej, precis som Yllet är jag dålig på att läsa nutidshistoriska böcker. Här är jag glad att jag gjorde det. Det var intressant att få läsa mer om kriget. Jag har själv varit i Kroatien två ggr. Först januari 2000 och sedan sommaren 2007. Första gången kändes det väldigt präglat av kriget. Då besökte jag också Sarajevo som kändes näst intill farligt. Andra gången kändes det som att det bara blivit ett turistland.

    4. Jag tyckte att det var vansinnigt intressant att en familj kunde vara så uppblandad av olika "folkslag". Jag trodde att det var superviktigt om man var serb eller kroat t.ex. och att de varit i konflikt i generationer. Men här visade det sig att man kunde vara hälften av varje och bästa vän med en muslim innan kriget bröt ut.

    Jag stannar på en trea i betyg. Fast en ganska stark om jag skall vara tydlig.

    SvaraRadera
  2. 1. förväntningar: noll. jag hade öht inte hört om boken när jag beställde hem den för bokcirkeln. när jag fick hem den blev jag överförtjust i första intrycket, gillade språket när jag på måfå öppnade boken och pärmen var godkänd.

    2. levde den upp till förväntn?
    jodå. eftersom förväntningarna inte var för höga så var boken en frisk fläkt och jag blev snabbt förtjust i språket hon använde sig av.

    3. representerar boken det jag brukar läsa?
    kanske ändå inte. jag läser en massa biografier men nutida krigsskildringar var ändå nytt.

    4. ordet fritt.
    det är en bok som väcker många tankar, speciellt som det finns flyktingar från fd Jugoslavien omkring oss och det de upplevt ligger så nära rent tidsmässigt.
    jag älskade att hon från första början gjorde klart att hon inte hade en klar sida och ingen politisk ståndpunkt, att hon vägrade välja sida i en så absurd situation och kallade sig själv en politisk idiot, det gjorde det lättare att som läsare ta sig ann hela boken.
    det var många tvära kast i boken och det blev svårt att hänga med emellanåt men samtidigt tyckte jag om att allt var så irrationellt eftersom det trots allt rörde sig om ett krig mellan folkslag som levde så pass integrerade. men kanske hade den här boken ändå behövt fler år på sig? själva upplösningen kom för snabbt tyckte jag, på några få sidor satte de sig i trygghet, simsalabim.
    i början av boken förälskade jag mig i det målande språket MEN när de kom till Sverige och hon fortsatte i samma stil och det blev sprakande norrsken och älgar som åt på bakgården så önskade jag nästan att jag lämnat slutet oläst för det drog ner hela boken.

    slutbetyg? en svag fyra. trots allt var det en jätteintressant bok.

    SvaraRadera
  3. 1. Inga förväntningar, hade inte heller hört talas om boken innan jag köpte den. Gillade omslaget - precis som jag ibland väljer vin enbart på etikettens utseende så köper jag böcker för att de har ett snyggt omslag!

    2. Svårt att säga när man inte direkt har några förväntningar. Jag tyckte faktiskt att huvudpersonen var rätt irriterande - precis som Äppelträdet förstår jag mig inte på ett antal av hennes val.

    3. Jag är en sucker av verklighetsskildringar men då handlar det nästan alltid om alkoholister/narkomaner av någon anledning så nutidshistoria hör inte till vanligheterna. Men jag skulle gärna vilja läsa mer nutidshistoria, det finns så många områden som jag skulle vilja sätta mig in i bättre.

    4. Jag gillade språket och det var intressant att läsa om hur blandat samhället faktiskt såg ut innan kriget. Och att hela samhället kan förändras så snabbt är svårt att förstå. Hennes politiska idiotism ger jag dock inte mycket för, känns mest som kvinnligt koketteri. Nu kanske det var väldigt svårt att sätta sig in i politiken på Balkan vid den tidpunkten men det verkade ju inte som att hon hade gjort några försök överhuvudtaget.

    Jag låter nog rätt negativt inställd till boken i sin helhet men jag tyckte absolut inte att det var en dålig bok, det fanns väldigt mycket intressant i den. Slutbetyg från mig blir en klar trea.

    SvaraRadera