onsdag 21 april 2010

Flickvännen - diskussion

Jag tycker att det har varit jättesvårt att komma på frågor att diskutera denna gång. Jag har svårt att identifiera mig med huvudpersonen och att förstå hennes val samtidigt som jag sträckläste boken och har funderat en hel del på den i efterhand. Men här kommer iaf ett antal frågor som jag har kämpat fram! Själv tänker jag gå och lägga mig nu och försöka få ett par timmars sammanhängande sömn till nästa amningspass men jag återkommer med mina svar imorgon förhoppningsvis.

Karin hävdar själv att hon är nöjd med sitt liv men samtidigt lyser hennes tvivel över hur hon lever sitt liv igenom - hur tolkar ni henne? Försöker hon att övertala sig själv att allt är bra eller är hon faktiskt nöjd i stort?

Det händer inte så mycket i boken, det handlar mest om väntan på att John ska komma hem. Känner ni att boken blir långtråkig eller förstärker det istället historien att författaren inte försker lägga in lite "action"?

Vad tror ni, kommer John och Karin att fortsätta att leva tillsammans eller kommer hon att lämna honom?

Vad tycker ni om boken i helhet?

Bonusfråga: Jag har inte sett filmen "Maffiabröder" som Karin ständigt återkommer till. Har någon annan gjort det? Isf, ser ni parallellerna med Karins liv? Eller är det mest i hennes eget huvud de existerar?

Har ni något annat att tillägga? Egna funderingar och frågor?

5 kommentarer:

  1. Oj. Ja, om jag börjar från bonusfrågan så har jag faktiskt inte heller sett filmen så jag störde mig lite på att hon hela tiden jämförde sitt liv med den. Jag hade gärna sett att det klargjorts från början att hon jämförde sitt liv med en maffiafilm.

    Jag tror Karin låtit sig svepas med av det spännande men nu börjar vakna upp och se hur litet och begränsat hennes liv blivit. Hon verkar väldigt osäker som människa så jag tvivlar faktiskt på att hon kommer att lämna John om inte de andra flickvännerna gör det samtidigt. Han kom hem. Antagligen kommer den skjutna väktaren att spöka i hennes tankar och nästa gång killarna försvinner kommer hon att må ännu sämre.

    jag tyckte inte så mycket om boken som sådan men jag gillade faktiskt att den började med att John försvann och slutar med att han kommer hem.

    jag får fundera lite och återkomma

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte hon kommer lämna John men hon verkar inte så glad. Eller nöjd. Snarare defensiv angående sitt val av man.

    Jag gillade att det inte händer så mycket. Jag fick känslan av varm sommar och ett väldigt speciellt ljus.

    jag har inte heller sett filmen, tror jag. Eller så har jag sett den men inte lagt just storyn mellan Henry och Karen (??) på minnet.

    Jag gillade bokens känsla som sagt men blev lite för irriterad på brudarna och deras yta yta yta för att kunna ge boken mer än en 3:a. Jag är sån nu för tiden. Hård. :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev inte förtjust i den här boken. Den var lättläst och i början sträckläste jag en bra bit, men sedan tröttnade jag totalt. Den var långtråkig och ytlig och jag kunde inte identifiera mig med någon person eller några omständigheter.

    Jag har inte sett filmen och förstod faktiskt inte om Karen var en person som Karin hade hittat på eller om det var en historisk karaktär.

    Jag tror inte att Karin kommer att lämna John. Hon har ju inget annat liv. Hon verkar inte ha någon bra relation till någon människa utanför "gangsterkretsen", inga intressen, inga förpliktelser. Skulle hon lämna honom tror jag att hon först måste göra något annat där hon träffar människor och ser en annan öppning.

    Jag tror inte att Karin är nöjd med sitt ytliga liv. Hon vet att hon alltid måste vara på sin vakt och kan inte lita på någon. Jag har svårt att tro att man kan leva ett liv utan att ha något engagemang i något annat än sitt eget utseende.

    Ne, jag gillade inte Karin. Och inte boken. En svag 2:a kan den få för den var åtminstone inte svår att komma igenom.

    SvaraRadera
  4. Till slut kom jag för mig att skriva ned mina tankar Jag blev inte riktigt klok på den här boken. Jag hade förväntat mig något annat eftersom den fått både priser och övervägande goda recensioner. Nu var det mest en chic-lit utan något som hände. Jag tycker att Karolina Ramqvist skriver bra och håller med Yllet om att det långsamma tempot bidrog till att jag fick en känsla av sommar och ljus. Jag såg för mig en Hemnet-annons med huset placerat bredvid sjön som finns i närheten av min brors hus! ;)

    Jag tror inte att Karin kommer att lämna John, även om hon kommer att fundera mer på det efter att Anna (?) bestämt sig för att lämna sin kille. Alternativet är väl att John lämnar henne några år framåt i tiden när hon börjar deka ned sig pga alkohol och droger. Hon har ju fått det liv som hon har tänkt sig till viss del, hon verkar älska John men samtidgt så är det ju helt klart att hon har begränsat sig iom sitt val av pojkvän och det faktum att hon inte vill ha barn måste ju innebära att hon någonstans inser att det nog inte är hälsosamt att leva ett sådant liv som hon och John lever.

    Jag ger boken en svag trea, den har ändå hängt sig kvar i mitt medvetande ett tag. Men jag vet inte om jag skulle rekommendera den till någon annan.

    Vi får väl vara glada över att ingen av oss kan identifiera oss med Karin och hennes livsval!

    SvaraRadera
  5. Jag måste erkänna att jag inte läste ut den. Den fängslade mig inte det minsta. Få se om ja gör ett nytt försök till sommaren?

    SvaraRadera