tisdag 29 december 2009

Hjärtdjur - senkommet inlägg

Pinsamt långt i efterskott vill jag ändå skriva några rader om Hjärtdjur. Den gick från att kännas närapå obegriplig, till att faktiskt fängsla mig.
De senaste åren har jag läst betydligt mer lättillgänglig litteratur. Det kanske var delvis därför det gick lite trögt till en början.

Jag tror jag skrev i en kommentar tidigare, att en väninna till mig (som själv flydde från Ungern med sin familj för 25 år sedan) efter att ha läst boken sa till mig att hon undrade om någon som inte själv levt i en öst-diktatur kunde förstå boken.
Den första fjärdedelen av boken kändes för mig lite som science fiction. Sista halvan var närapå spännande.
Jag är den första att erkänna att jag till en början blandade ihop de manliga karaktärerna. Men, det löste sig efterhand. Jag var heller inte fullt så koncentrerad som jag borde varit när jag läste.

Slutsatsen är att jag tycker detta är en helt klart mycket läsvärd bok. Jag undrar ändå om den kanske är den optimala att börja med, om man ska börja läsa Hertha Müller? Nu hade vi ju inte mycket att välja på. Jag kan definitivt tänka mig att läsa fler böcker av förfataren i fråga.

Kanske kommer jag med något tillägg, om det är något jag missat.

2 kommentarer:

  1. Nej, de tipsade om en annan bok som första bok av henne men vi tog denna för den verkade lättast att få fatt på tror jag.
    Har du funderat på vem som ska väja bok efter dig? I fallande ordning har det varit du, jag, Karro, Karin, FruMju, Äppelträdet och första boken valde ju jag.

    SvaraRadera
  2. Hjärtdjur verkar helt klart vara den enda som finns att få tag på som inte är inbunden.

    Kanske det är läge att Äppelträdet får välja bok, eftersom jag kom in och "bröt listan"?

    SvaraRadera