måndag 27 januari 2014

1984 en diskussion

Hej.
Det är ju lite dött här, men jag tänkte såhär: Jag har just läst ut 1984. och jag behövde få ur mig lite.
Någon som ibland kikar här kanske också har läst den och vill komma med ett inlägg?
Kanske, kanske inte. Vi får se.

1. Vad tyckte du om boken i sin helhet?

2. Fäste du dig speciellt vid någon karaktär?

3. Vad tyckte du om slutet?

Mina svar: (ps. spoiler alert på mina svar)
1. Jag vet inte. I början var jag mest förvirrad av alla beskrivningar och ord och ska det inte hända nåt. Det blev lite för mycket. Sen när Julia (kvinnan) dök upp, så blev det helt klart mer intressant. Det blev lättare att ta till sig av allt hemskt när det fanns något lite positivt med, lite hopp. Även sen när de åkte fast hoppades jag, men samtidigt satt jag och var helt rädd hela tiden för att jag skulle få läsa något hemskt som jag aldrig skulle återhämta mig från (återstår att se om det blev så...). Sammanfattningsvis: Fylld av obehag med inslag av hopp (som krossades sen). Fast. intressant också.

2. Inte precis. Även om Winston såklart är närmst till hands. Ända tills på slutet när han blev helt indoktrinerad så hoppades jag på honom, att han skulle lyckas behålla sitt innersta iallafall. Men nähe. Suck på det.

3. Å, jag ville ha någon form av hopp på slutet. Men jag antar att det inte var något den gode Orwell ville. Så då blev det ju som det blev. Bara skit av alltihop. I allmännhet har jag nog lite svårt när allt bara blir skit. Lite skit är okej, men allt? Jaja.

Lite deppig och indokrinerad av Storebror kände jag mig när jag var klar.
Någon som har något att säga?

1 kommentar:

  1. Jag läste just nu klart boken.. jag blev helt förstörd.

    SvaraRadera