måndag 3 september 2012

Hej cirkeln!

Måste säga att jag är mycket pepp inför att första gången i mitt liv vara del av en bokcirkel. Tack för att jag får vara med!

Jag vet inte om jag bör börja med att presentera mig? Eller kanske mitt bokintresse? Eller med att erkänna det faktum att jag inte ens hunnit införskaffa "Dödssynden" ännu samt att jag inte ens visste att det var det svenska namnet på en bok jag velat läsa jättejättelänge? Nej, det är nog bäst att börja med en kort presentation ändå, man ska ju inte börja med att erkänna sina svagheter osv.

Jag gillar att läsa, mycket. Jag läser gärna böcker som är lite oväntade, oförutsägbara och älskar sagor för vuxna. Jag har även en stor förkärlek för kriminalromaren och är otroligt, otroligt taggad inför att denna vecka börja på en kurs som heter något så talande som "lär dig skriva deckare"! För ja, jag gillar att skriva också, även om jag på senare år mest har hittat på mina berättelser i huvudet istället för på pränt.

När jag inte läser är jag 33 år gammal, jobbar framför en dator mest hela dagarna och bor i en håla med 150 invånare (eftersom det är här jag jobbar). Tycker mycket om skogen, mina fantastiska syskonbarn (och resten av familjen) samt blivande ledarhunden Cilla som snart ska flytta ifrån mig för att gå i skolan. Gillar även vin, shopping och storstäder!

Plus: Älskar ironi. Kanske lite för mycket.

Så berätta, vilka är ni?



7 kommentarer:

  1. Hej Jojjo! Välkommen! Åh kriminalare! Det har vi nog aldrig läst någon!
    Ironi är en konstform värd att älska!
    Jag är ju yllet. Initiativtagare till det här. Bloggar annars sedan länge på http://ylletfilosoferar.blogspot.se/
    Jag älskar också att läsa och läser allt. Nästan. Bor i ett litet samhälle i Öschtergötland med två barn, sambo och hus. Inga djur men jag jobbar på att få hem ett akvarium eller en hamster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske jag ska försöka leta fram nån fin kriminalare när det blir min tur i januari! Och dig och din blogg känner jag ju redan till, det var ju så jag hamnade här vilket jag är mycket glad för!

      Men alltså varför fick jag för mig att du kom från typ Hälsingland? Eller är det kanske så att du kommer därifrån urpsrungligen? Eller så är jag bara förvirrad vilket heller inte skulle vara så ovanligt, haha.

      Radera
  2. Välkommen och trevligt med en presentation!

    Jag är Äppelträdet. Jag bor i skogen i ett litet fint hus på Värmdö sedan drygt två månader. Förra året gick jag igenom en separation och är numera en frånskild trebarnsmamma. Dessutom precis 35 år fyllda, så med denna kombination känner jag mig minst sagt vuxen.

    Jag har barn större delen av tiden och det slukar mycket tid att hinna med hämtningar, lämningar, barnens aktiviteter och kompisar och ett hushåll på egen hand så läsandet går upp och ner. Jag har i alla fall en hel del busstid och saknar (inte alls) teve.

    Jag är ingen kriminalfantast. I alla fall inte om man tänker den rent klassiska svenska deckartypen, men om man räknar in sådant som Parfymen och Den hemliga historien är det en annan sak. Andra exempel på favoritlitteratur är Murakami, Kafka och Lagerlöf.

    Jag gillar annars att röra på mig och att vara i naturen. Helst i kombination som t.ex. på längdskidor eller i kajak. Jag jobbar med IT inom Polisen, men drömmer just nu om att jobba mer med kommunikation och strategiska analyser av medier. Kanske kan jag få nytta av en kurs i journalistik jag läste för ett par år sedan och av den kurs i Strategisk kommunikation som jag tänker försöka ta mig igenom i höst.

    Hej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Äppelträdet, kul att "träffas"!

      Låter onekligen som om du har en del att rodda med för att få ihop vardagen, jag är imponerad att du hinner läsa alls. Jag har en TV men insåg igår att jag slog på den för första gången på flera månader. Underbar känsla!

      Naturen är fina grejer, jag har tänkt återuppta det där med längdskidor i vinter. Har knappt stått på ett par sen jag var barn och bodde hemma! Men om man bor på landet med superfina spår alldeles utanför dörren, är det nästan en skam att inte utnyttja det.

      Spännande jobb verkar du ha också! Media och journalistik har jag varit inne på men det har aldrig blivit av att jag börjat plugga.

      Radera
  3. Hej och välkommen!
    Jag är Karro, bor i hus Jönköping med sambo och är 34 år. Förutom läsa böcker så gillar jag fotografera (www.photosbykarolina.blogg.se) och att pyssla i trädgården. Sen reser jag lite då och då till olika ställen i världen. Resten av tiden är jag en kontorsråtta.

    Jag läser allt möjligt, inte så mycket kriminalare, men min favoritförfattare i det gebiget är Peter Robinsson. Läser gör jag i stort sett varje dag, måste läsa en stund på kvällen innan jag somnar, allt från ett par sidor till att sambon knuffar till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karolina! Roligt med fotograferande, ska absolut kolla in bloggen. Det är nåt jag önskar jag kunde lära mig men det vill bara inte fastna. Antar att man inte kan vara bra på allt, dock!

      Radera
  4. Det här var ju kuligt, jag missade den exelenta idén när jag kom med.
    Jag är nästan 33 också och sambo med katt och jobbar på samma jobb men inte med samma sak som yllet.
    Följdaktligen bor även jag i Östergötland, omän inte i samma lilla samhälle som Y utan närmare stan! Jag gillar att cykla till jobbet och har på senare år fastnat för klättring. Förutom det försöker jag hinna med 2 gymträningar i veckan för att min rygg och nacke ska klara av allt datorarbete som jag ägnar mig åt. Annars gillar jag läsa, pyssla (virka,sticka,sy?) och laga mat. och sjunga. och trädgården.
    Det var allt för nu. Välkommen. :)
    /Annan

    SvaraRadera