måndag 24 augusti 2009

Israelisk litteratur

Min plan var ju att välja en bok av en israelisk författare men det föll ju tyvärr. Men jag tänkte ändå att jag ska skriva lite om litteraturen här där jag bor och tipsa om lite intressanta författare och böcker.

Inom judendomen har det alltid varit viktigt att man själv kan läsa Bibeln så nästan alla män (naturligtvis) har genom tiderna varit läskunniga. Böcker är fortfarande en viktig del av kulturen här, varje år anordnas till exempel "Hebrew Book Week" med stora bokbord på torg och parker runt om i landet där bokhandlar och förlag erbjuder hebreisk litteratur till specialpriser. Israel ligger högt upp på listorna över antal publicerade böcker per invånare. En israelisk författare har fått Nobelpriset, Shai Agnon, och ett par israeler brukar ofta nämnas i diskussionerna (främs Amos Oz).

Amos Oz kan nog räknas som Israels mest kända författare just nu. Hans "En berättelse om kärlek och mörker" som handlar om hans barndom i Jerusalem vid tiden för staten Israels bildande och om hans ungdom på en kibbutz är fantastisk. Har ni inte läst den så är det dags. Oz är, liksom en hel del andra författare involverad i Fredsrörelsen och är en av grundarna till organisationen "Peace Now".

En annan författare som varit involverad i fredsrörelsen är David Grossman. Jag har inte läst någon av de böcker som han skrivit som översatts till svenska med om man läser på engelska så kan jag tipsa om "Someone to run with". Har även läst "Be my knife" men den var jag inte så imponerad av.

A.B. Yehoshua var den författare som jag hade tänkt få läsa i bokcirkeln. Jag har hittills bara läst en bok av honom, "The lover", men den gav definitivt mersmak. Några av de böcker jag är sugen på är "Den befriade bruden" och "Kvinnan i Jerusalem".

En israelsk arabisk författare som är mycket populär hos maken är Sayed Kashua. Förutom två böcker, så skriver han varje vecka kolumner i tidningen Ha'aretz och han har även skrivit manus till en hyllad TV-serie. Jag har hittills bara läst hans kolumner (finns på engelska också) men jag ska nog skaffa mig hans böcker på engelska också, än kan jag inte läsa de vi har hemma som är på hebreiska...

Här hade jag tänkt slänga upp en hel radda andra böcker och författare men det börjar bli lite väl långt så jag får väl spara det till en annan gång.

3 kommentarer:

  1. Oh vad skoj!! Tack för tipsen! Jag trodde helt säkert att Oz hade fått nobelpriset, för några år sedan, så jo, han lär nog ha varit uppe i diskussionerna i media ett par ggr.. :)

    SvaraRadera
  2. jag var säker på jag hade läst något av Amos Oz men där misstog jag mig allt. dags att rätta till det! :)

    SvaraRadera